Strom uprostřed krajiny
trojkanálová videoinstalace
2021
V trojkanálové videoprojekci Strom uprostřed krajiny (2021), autorka uzavírá dlouhodobě sledované téma stromu, jako signifikantního prvku české krajiny naplněného nejen environmentálními, ale i symbolickými a politickými významy. Severová se ve své tvorbě zaměřuje především na fotografii a pohyblivý obraz a možnosti jejich digitální manipulace. Prostřednictvím těchto dvou médií prověřuje význam tradičních společenských hodnot jako je svoboda a demokracie, proměnu jejich vnímaní, obsahové vyprázdnění, ale i možnou aktualizaci v čase. V poslední době se nadto její pozornost stále více stáčí ke vztahu člověka a krajiny, zejména té postindustriální, kterou jsme si do jisté míry navykli vnímat jako zprostředkovaný obraz, do nějž nemáme ze své pozice možnost zasáhnout. Krajina jako projekční plocha (ne)realizovaných vizí, tužeb, kolektivních i osobních rituálů či možného tvůrčího gesta se tak stává místem setkání a nečekaně vrstevnatého dialogu autorky s generačně vzdálenými, ale v určitých aspektech tvorby překvapivě blízkými osobnostmi Ivana Kafky (1952) a Dalibora Chatrného (1925-2012).
Pro výstavu v dialogu byly zapůjčeny soubory fotografií Ivana Kafky Z povídky o vlání I.,II. (1976) a Pro soukromou maxipotřebu (1979) ze sbírek Moravské galerie v Brně dokumentující autorovy první realizace v krajině uskutečnéné v druhé polovině 70. let a šestice interpretovaných fotografií Dalibora Chatrného (Manipulované fotografie I.-VI.) z let 1978-85 ze sbírek Galerie Klatovy Klenová.
z textu k výstavě, kurátorka Nina Moravcová